Internet w pociągu – gdzie w Europie znajdziemy darmowe wi-fi?

Internet w pociągu – gdzie w Europie znajdziemy darmowe wi-fi?

Staliśmy się cyfrowym społeczeństwem, podpiętym do sieci 24 godziny na dobę, często wręcz uzależnionym od migających ikonek powiadomień na wyświetlaczach naszych niezliczonych urządzeń. Smartfony, tablety i laptopy to nasze główne narzędzia zarówno pracy, jak i rozrywki. Nie powinien zatem dziwić fakt, że brak szybkiego i sprawnego wi-fi w pociągach w 2015 roku uznajemy za szczyt barbarzyństwa i zacofania. Często jednak w swych ognistych mowach, rzucając niewybrednymi komentarzami na temat kolejowych przewoźników powołujemy się na ulubiony argument wszystkich Polaków czyli „wszędzie na świecie majom, a u nas dupa”.

Dzisiaj zatem przyjrzymy się jak to z tym wi-fi w pociągach w Europie jest naprawdę.

Niemcy

Nasi zachodni sąsiedzi jak zwykle podchodzą do sprawy praktycznie i publikują co roku aktualną mapę połączeń ICE, w których znajdziemy możliwość podpięcia się do wi-fi. Przyjemność ta darmowa jest dla pasażerów pierwszej klasy (co możemy z góry uznać za ogólnoeuropejski standard), ale Ci z Was którzy zdecydują się na tańszą opcję w klasie drugiej, za korzystanie z pokładowego wi-fi będą musieli zapłacić 5€ za dzień.

Trasy z wi-fi - Niemcy 2014

Francja

Podążamy dalej na zachód do kraju, który jak żaden inny kojarzy się na naszym kontynencie z wysokiej klasy pociągami, które jednak w większości nie oferują wysokiej klasy pokładowego internetu. Wśród francuskich pociągów jedynie te spod znaku Thalys oferują darmową sieć (od 2009 roku!) niezależnie od wybranej klasy. Co więcej w 2015 roku będzie ona unowocześniana by spełnić rosnące oczekiwania podróżnych [zobacz tutaj]. Wifi znajdziemy wprawdzie także w składach TGV EST kursujących do Strasburga, ale raz, że jest ono absurdalnie drogie (5€ za godzinę!), a dwa, że mimo dodatkowych bonusów w postaci pokładowego portalu z rozrywką, jego jakość jest powszechnie krytykowana. Spodziewaliśmy się po nich więcej prawda?

 

Hiszpania

Będąc w temacie pociągów KDP wypada sprawdzić jak z internetem na pokładzie AVE radzą sobie Hiszpanie. Otóż… nie radzą sobie wcale. Mimo sporo przesadzonych jak na hiszpańskie warunki cen, na pokładzie ultraszybkich pociągów z Madrytu do Barcelony, Sevilli, Malagi, Walencji itd. nie uświadczymy wi-fi. RENFE zapowiada wprowadzenie go od lat (ostatnio takie deklaracje padały w marcu 2014 roku), ale do dzisiaj nikomu z tym mitycznym internetem nie udało się połączyć.

 

Wielka Brytania

Na Wyspach naliczyłem 26 przewoźników kolejowych (przynajmniej!), więc wstęp poczynimy stricte statystyczny.  Spośród 26 operatorów kolejowych, 11 oferuje dostęp do pokładowego wi-fi w swoich składach. Niektórzy działają na 100% gwarantując net we wszystkich swoich składach, a inni świadczą tę usługę tylko na wybranych trasach. Liderem możemy ogłosić ScotRail, który oferuje darmowy internet dla wszystkich na wszystkich swoich głównych trasach, a dodatkowo deklaruje, że do kwietnia 2015 roku aż 50% wszystkich jego składów będzie oferowało wi-fi.
Pozostali przewoźnicy tacy jak Virgin Trains oferują bezpłatny dostęp do Sieci tylko dla pasażerów pierwszej klasy, pozostali za korzystanie z Internetu muszą zapłacić od 3£ za podróż (Abellio) do nawet 5£ za godzinę! (East Coast).
Co ciekawe możliwe jest wykupienie rocznego abonamentu, ale jego ceny są kosmiczne, np. w East Midlands taka przyjemność to wydatek rzędu 300£

Co ciekawe w popularnych składach Pendolino i Super Voyager obsługiwanych przez Virgin czasami trudno nie tylko o Internet, ale nawet o gniazdko – są one dostępne tylko w pierwszej klasie oraz przy dużych stołach w drugiej.

Sytuacja na Wyspach może się jednak zmienić diametralnie w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy. Rząd ogłosił bowiem, że Internet w pociągach to nie zbytek i ekstrawagancja, a czynnik istotnie wpływający na produktywność Brytyjczyków. W najbliższym czasie zatem, operator infrastrukturalny wyda na 10x przyspieszenie prędkości mobilnego Internetu i tym samym zapewnienie darmowego wi-fi dla wszystkich podróżnych, aż 90 mln £!

 

Włochy

Wróćmy jednak na kontynent by przyjrzeć się jak radzą sobie Włosi. Tam darmowy Internet dla wszystkich znajdziemy zarówno w prywatnych szybkich składach Italo, jak i u państwowego przewoźnika w jego składach Frecciarossa i Frecciargento. Widać wychodzą tam ze słusznego założenia, że cena wi-fi powinna być wliczona w cenę biletu na pociągi klasy premium.

 

Czechy i Węgry

Na koniec krótkie info o krajach z „naszej części Europy”. Węgrzy idą na całość i darmowy Internet zamontowali już w 735 składach, a patrząc po tym jak sprawnie im to idzie można śmiało założyć, że to jeszcze nie koniec. W Czechach z kolei wi-fi pojawiło się w pociągach wraz ze składami prywatnego przewoźnika Leo Express, który dostęp do Internetu uznaje za standard. Tym samym państwowe Koleje Czeskie musiały dostosować się do warunków narzuconych przez konkurenta i także postawiły na darmowy Internet na kilku najpopularniejszych trasach.

 

You seat is now wifi :)

A jak jest u nas?
Od 7 stycznia 2015 roku darmowe wi-fi działa we wszystkich 36 składach EIC, a operatorem pokładowego Internetu jest T-Mobile. Mimo początkowych problemów z jakością i stałością połączenia, w ostatnich miesiącach sytuacja uległa znaczącej poprawie (albo to tylko moje obserwacje).

Ciągle niejasne jest kiedy i w jakiej formie pojawią się opłaty oraz kiedy rozwiązanie to pojawi się w składach EIP obsługiwanych przez Pendolino (argumenty o problemach natury technologicznej możemy pominąć milczeniem biorąc pod uwagę, że Włosi i Francuzi radzą sobie z tym w pociągach jadących prawie 2x szybciej).
Dodatkowo w ciągu najbliższych miesięcy pojawić się ma się system rozrywki pokładowej.

Pokładowe wi-fi znaleźć możemy także w niektórych składach RegioExpress obsługiwanych przez Przewozy Regionalne, ale z tą siecią mam tylko tragiczne wspomnienia, oraz w niektórych składach Regio kursujących na Śląsku i Podkarpaciu. Niestety wi-fi w pociągach regionalnych traktować możemy obecnie raczej jako miłą niespodziankę, niż pewien standard.

 

Skondensowane fakty:

Wi-fi na pokładzie pociągów ciągle nie jest powszechnym standardem. Optymalnych rozwiązań szukają ciągle Francuzi i Brytyjczycy. Niektóre kraje takie jak Hiszpania, mimo posiadania superszybkich pociągów AVE ciągle nie podjęły wyzwania. Prymusami są kraje Europy Środkowej – pokładowe wi-fi to powszechne rozwiązanie w pociągach InterCity w Niemczech, Czechach i na Węgrzech. Na tym tle Polska nie wypada blado, ale do czołówki ciągle nam daleko.

Written by WozniakM

Kolejowy entuzjasta i miłośnik transportu publicznego. Absolwent logistyki międzynarodowej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>