Jak podróżować koleją po Polsce – kupowanie biletów

Jak podróżować koleją po Polsce – kupowanie biletów

Dzisiaj o czymś co dla wielu zapalonych podróżników będzie oczywistą oczywistością czyli o poruszaniu się pociągami po Polsce. Będzie w tym tekście trochę banałów, ale mam nadzieję, że chociaż część z Was uda mi się przekonać, że mityczne kolejki na dworcach to raczej przeszłość dla ludzi z głową na karku.
Przejrzymy m.in.:

  • jak i gdzie najszybciej kupić bilet?
  • z których aplikacji warto korzystać?
  • jak wybierać pociągi i bilety?

No to ruszamy!

Wyszukiwanie połączeń

Czasy kiedy jedynie na dworcu można było uzyskać jedyną pewną informację na temat godzin kursowania pociągów minęły już bezpowrotnie. Teraz naszą wyrocznią jest internet, a konkretniej wszelkie strony i aplikacje prezentujące rozkłady jazdy pociągów wszystkich spółek. Przetestowałem wszelkie opcje i powiem Wam jedno – kombinowanie w tym wypadku szkodzi.
Dlatego szczerze polecam duet: www.rozklad-pkp.pl & mobilna aplikacja Bilkom (dostępna na Androidzie, iOS i WP). Oba produkty przygotowała spółka TK Telekom należąca do grupy PKP S.A.

Warta instalacji jest szczególnie apka, która nie tylko pokazuje informacje o wszystkich połączeniach (trasa, czas przejazdu, trasa na mapie itp.), ale także na bieżąco aktualizuje ich ewentualne opóźnienia – to wyjątkowo pomocna sprawa, jeśli w drodze na dworzec zastanawiacie się czy bić rekord na 100 metrów, czy lepiej zajść po gazetkę.
Testowałem wielokrotnie i wręcz nie wyobrażam sobie życia bez tej aplikacji – zdecydowane TOP5 pod względem przydatności!

Ok, wiemy już jak znaleźć interesujące nas połączenia – teraz czas na…


Wybór pociągu

Brzmi śmiesznie? Może i tak, bo dla większości osób najważniejszym kryterium wyboru połączenia jest godzina odjazdu, jeśli jednak chcecie zaoszczędzić parę groszy lub pojechać w bardziej komfortowym warunkach warto zwrócić uwagę na dostępne opcje.

Ok, najlepiej będzie gdy zobrazuję to na przykładzie – załóżmy, że w godzinach popołudniowo-wieczornych chcemy dostać się z Poznania do Wrocławia. Wyszukaliśmy sobie listę połączeń i przed oczami mamy:

kupowanie_biletow1

Przewoźnicy oferują nam jak widać podróż 3 typami połączeń w dosyć zróżnicowanym czasie. Jeśli wybierzemy opcję informacji szczegółowych otrzymamy także dostęp do informacji o obowiązujących cenach (ale bez ofert promocyjnych!) oraz sporo informacji o składzie jaki obsługuje dane połączenie.

Zasady są tutaj raczej proste i poza nielicznymi trasami są w pełni skalowalne dla całego kraju:


Przewozy Regionalne

  • Pociągi Regio: zwykle obsługiwane przez EZT (elektryczne zespoły trakcyjne), czyli potocznie „kible” lub „elektriczki” – najniższy standard podróży, twarde siedzenia i najdłuższy czas jazdy;
  • Pociągi InterRegio:przyspieszone Regio (czas przejazdu często na poziomie TLK), obsługiwane przez EZT lub składy wagonowe, dobra opcja jeśli chodzi o stosunek cena/czas przejazdu;
  • Pociągi RegioExpress:wypasiona wersja InteRegio, składy wagonowe (część bezprzedziałowa), często z dostępem do internetu (kiepskim);

PKP Intercity

  • Pociągi TLK: typowe składy wagonowe, ich standard bywa diametralnie różny i tak oto możemy trafić do 30 letniego wagonu po liftingu lub do nówki o cudnym standardzie, zdecydowanie najpopularniejsze pociągi dalekobieżne w Polsce;
  • Pociągi EIC: ekspresy to królowie polskich szlaków, wypasione wagony, klimatyzacja, dobre gastro w wagonie barowym, masa miejsca na nogi, darmowy poczęstunek i najlepsze czasy przejazdu – to wszystkie stanowi cudowną mieszankę, która ma jednak swoją sowitą cenę;
[Cały ten galimatias pociągowy uzupełniają jeszcze przewoźnicy o charakterze lokalnym, ale im poświęcimy kiedyś oddzielny tekst.]

Teraz trochę o najciekawszej sprawie w kwestii wyboru pociągu, czyli o wyborze pomiędzy dwoma składami reprezentującymi ten sam standard:

kupowanie_biletow2

Czego możemy się dowiedzieć o tych dwóch pociągach TLK, które opuszczają Poznań na przestrzeni 90 minut?

Przede wszystkim tego, że w składzie o 19:12 znajduje się wagon barowy oraz wagony bezprzedziałowe, które zwykle są w dużo lepszym standardzie niż wagony dzielone na przedziały. W tego typu połączeniach, wagony przedziałowe są ponadto często zmodernizowane lub nowe (taaaak, jest już ich trochę na trasach). Dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej przydatne będzie także info o specjalnym wagonie dla osób niepełnosprawnych, który znajduje się w TLK „Szkuner”.
Wniosek z tego jest prosty – w takiej sytuacji, jeśli macie swobodę wybory godziny odjazdu, wybierzcie pociąg o 19:12, a szanse że dołączycie do grupy wiecznie niezadowolonych będą znacznie mniejsze.


Kupowanie biletu

Ok, do wyboru mamy (kolejność nie jest przypadkowa!):

  1. Zakup biletu przez Internet - w 80% przypadków to zdecydowanie najlepszy i najprostszy wybór, który polecam wszystkim, którzy mają dostęp do karty kredytowej lub bankowości internetowej obsługującej szybkie przelewy. Bilety kupujemy na stronie danego przewoźnika po uprzednim założeniu tam konta (Intercity, Przewozy Regionalne).

    • Intercity (TLK/EIC) umożliwia nam poza wybraniem pociągu także podjęcie decyzji o tym w której klasie (1/2) oraz w jakim wagonie chcemy podróżować (przedziałowe lub bezprzedziałowe jeśli są). Wybieramy także preferowane miejsca (okno, środek, korytarz) lub rezerwujemy miejsce obok rezerwacji znajomego (jeśli jest wolne). Po dokonaniu płatności przez e-card (polecam) lub platnosci24 możemy pobrać nasz bilet w postaci pliku .pdf. Bilet w takiej formie drukujemy lub zabieramy w formie elektronicznej ze sobą (do kontroli możemy przedstawić np. bilet na ekranie telefonu/tabletu/laptopa).
      Największą wadą systemu Intercity jest brak możliwości zakupu biletów z przesiadką. System bowiem traktuje taką trasę jako dwie oddzielne podróże, co skutkuje znaczącym wzrostem ceny. Przykładowo standardowy koszt biletu TLK na trasie Olsztyn-Wrocław z przesiadką w Poznaniu wynosi 67 zł, kupujące bilet online będziemy musieli kupić oddzielnie bilet Olsztyn-Poznań, a potem dokupić Poznań-Wrocław za co łącznie zapłacimy 110 zł!
      Przy trasach składanych wygrywa zatem kasa tradycyjna…
    • Przewozy Regionalne (Region/InterRegio/RegioExpress) oferują możliwość zakupu biletu na wszystkie typy pociągów. Cały proces przebiega analogicznie jak u konkurencji z tą zasadniczą różnicą, że Przewozy Regionalne pozwalają nam na konstruowanie „tras składanych” więc niezależnie od ilości przesiadek zapłacimy zawsze tą samą cenę za podróż na danej trasie (da się? DA SIĘ!). W czasie składania zamówienia możemy także podać swój numer telefonu, na który otrzymamy smsem specjalny link pozwalający na ściągnięcie biletu i przedstawienie go do kontroli w czasie podróży – to znaczące ułatwienie, które skutecznie eliminuje konieczność drukowania biletu!
  2. Zakup biletu w biletomacie – dobra opcja jeśli traficie już na dworzec i nie chcecie więdnąć w kolejce. W biletomatowych kolejkach najczęściej stoją ogarnięci ludzie więc całość idzie znacznie szybciej niż w przypadku tradycyjnych okienek. Sam biletomat oferuje dokładnie te same opcje co strona www z tą różnicą, że przyjmuje także gotówkę i najczęściej obsługuje wszystkich przewoźników.
  3. Wizyta w Centrum Obsługi Podróżnych - jeśli podróżujecie z dużych miast, decydujecie się na usługi PKP Intercity i panicznie boicie się maszyn to skierujcie swe kroki do Centrum Obsługi Klienta PKP Intercity – mimo prestiżowej nazwy możecie tam także zakupić zwykły, prosty bilet na TLK, a kolejki zwykle bywają duuuużo mniejsze.
  4. Dramatyczne stanie w kolejce do kasy - to już ostateczność. Czasami idzie gładko i sprawnie, ale często próba kupienia biletu w kasie w piątkowe popołudnie lub sobotę rano jest równoznaczna ze stratą kilkunastu minut i tolerowaniem przemiłych osób analizujących z Panią w kasie czy bardziej opłaca się jechać pociągiem A…czy może jednak B… „a ten A to o której jedzie….acha…no a B? Acha…no a ile ten A…Acha, a ten C….? Acha no to ja już nie wiem” – dramat!
  5. Zakup biletu u kierownika pociągu - to opcja na tak zwaną ostatnią chwilę i to tylko w sytuacji gdy ktoś nie może przesłać Wam biletu kupionego przez internet na telefon. Za bilety kupowane w pociągu płaci się ekstra, na miejscówkę często się czeka i ogólnie trzeba trochę ganiać po składzie. Po co zatem się męczyć?
  6. Zakup biletu przez telefon – stosunkowo nową opcją jest możliwość zakupu biletu przez aplikację mobilną Bilkomu (pociągi EIC) jednak proces ten jest dalece nieintuicyjny i w zasadzie tylko dla geeków.

Ok, mamy już zatem bilet i możemy ruszać w drogę!
W drugiej części przeczytacie o tym jak wybierać miejsca w pociągu oraz jak korzystać z ofert promocyjnych dostępnych w Polsce (a jest ich wbrew pozorom trochę).

Skondensowane fakty:
Wybierając się w podróż pociągiem koniecznie skorzystaj z dwóch podstawowych narzędzi: strony www.rozklad-pkp.pl i aplikacji Bilkom.  Dzięki nim szybko odnajdziesz interesujące Cię połączenie i dowiesz się jaki standard podróży zaoferuje Ci przewoźnik. Pamiętaj, że obecnie w Polsce funkcjonuje kilku przewoźników kolejowych, którzy na większości tras nie honorują wzajemnie swoich biletów, dodatkowo istnieje kilka standardów połączeń, które różnią się ceną i ofertą. To oznacza, że zwykle musisz kupić bilet na konkretny pociąg. Bilety kupuj najlepiej na stronach przewoźników, chyba że zamierzasz odbyć podróż z przesiadką – w takiej sytuacji najlepiej zakupić bilet w kasie z wyprzedzeniem.

Dzisiaj o czymś co dla wielu zapalonych podróżników będzie oczywistą oczywistością czyli o poruszaniu się pociągami po Polsce. Będzie w tym tekście trochę banałów, ale mam nadzieję, że chociaż część z Was uda mi się przekonać, że mityczne kolejki na dworcach to raczej przeszłość dla ludzi z głową na karku. Przejrzymy m.in.: jak i gdzie najszybciej kupić bilet? z których aplikacji warto korzystać? jak wybierać pociągi i bilety? No to ruszamy! Wyszukiwanie połączeń Czasy kiedy jedynie na dworcu można było uzyskać jedyną pewną informację na temat godzin kursowania pociągów minęły już bezpowrotnie. Teraz naszą wyrocznią jest internet, a konkretniej wszelkie strony i aplikacje prezentujące rozkłady jazdy pociągów wszystkich spółek. Przetestowałem wszelkie opcje i powiem Wam jedno - kombinowanie w tym wypadku szkodzi. Dlatego szczerze polecam duet: www.rozklad-pkp.pl & mobilna aplikacja Bilkom (dostępna na Androidzie, iOS i WP). Oba produkty przygotowała spółka TK Telekom należąca do grupy PKP S.A. Warta instalacji jest szczególnie apka, która nie tylko pokazuje informacje o wszystkich połączeniach (trasa, czas przejazdu, trasa na mapie itp.), ale także na bieżąco aktualizuje ich ewentualne opóźnienia - to wyjątkowo pomocna sprawa, jeśli w drodze na dworzec zastanawiacie się czy bić rekord na 100 metrów, czy lepiej zajść po gazetkę. Testowałem wielokrotnie i wręcz nie wyobrażam sobie życia bez tej aplikacji - zdecydowane TOP5 pod względem przydatności! Ok, wiemy już jak znaleźć interesujące nas połączenia - teraz czas na...
Wybór pociągu Brzmi śmiesznie? Może i tak, bo dla większości osób najważniejszym kryterium wyboru połączenia jest godzina odjazdu, jeśli jednak chcecie zaoszczędzić parę groszy lub pojechać w bardziej komfortowym warunkach warto zwrócić uwagę na dostępne opcje. Ok, najlepiej będzie gdy zobrazuję to na przykładzie - załóżmy, że w godzinach popołudniowo-wieczornych chcemy dostać się z Poznania do Wrocławia. Wyszukaliśmy sobie listę połączeń i przed oczami mamy: Przewoźnicy oferują nam jak widać podróż 3 typami połączeń w dosyć zróżnicowanym czasie. Jeśli wybierzemy opcję informacji szczegółowych otrzymamy także dostęp do informacji o obowiązujących cenach (ale bez ofert promocyjnych!) oraz sporo informacji o składzie jaki obsługuje dane połączenie. Zasady są tutaj raczej proste i poza nielicznymi trasami są w pełni skalowalne dla całego kraju: Przewozy Regionalne Pociągi Regio: zwykle obsługiwane przez EZT (elektryczne zespoły trakcyjne), czyli potocznie "kible" lub "elektriczki" - najniższy standard podróży, twarde siedzenia i najdłuższy czas jazdy; Pociągi InterRegio:przyspieszone Regio (czas przejazdu często na poziomie TLK), obsługiwane przez EZT lub składy wagonowe, dobra opcja jeśli chodzi o stosunek cena/czas przejazdu; Pociągi RegioExpress:wypasiona wersja InteRegio, składy wagonowe (część bezprzedziałowa), często z dostępem do internetu (kiepskim); PKP Intercity Pociągi TLK: typowe składy wagonowe, ich standard bywa diametralnie różny i tak oto możemy trafić do 30 letniego wagonu po liftingu lub do nówki o cudnym standardzie, zdecydowanie najpopularniejsze pociągi dalekobieżne w Polsce; Pociągi EIC: ekspresy to królowie polskich szlaków, wypasione wagony, klimatyzacja, dobre gastro w wagonie barowym, masa miejsca na nogi, darmowy poczęstunek i najlepsze czasy przejazdu - to wszystkie stanowi cudowną mieszankę, która ma jednak swoją sowitą cenę; [Cały ten galimatias pociągowy uzupełniają jeszcze przewoźnicy o charakterze lokalnym,…

0%

User Rating: Be the first one !
0
Written by WozniakM

Kolejowy entuzjasta i miłośnik transportu publicznego. Absolwent logistyki międzynarodowej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu.