PKP Cargo niczym hojny wujek

PKP Cargo niczym hojny wujek

Przeciętny mieszkaniec kraju nad Wisłą uważa, że kolej w Polsce reprezentuje poziom mułu na Żuławach, szczególnie pod względem wyników finansowych. Ok, PR i IC skutecznie pracują na tę opinię, ale segment przewozów towarowych radzi sobie w Polsce wyjątkowo dobrze!

Najlepszym dowodem na to jest ogłoszona dzisiaj przez PKP Cargo wysokość dywidendy, która sięgnie 137,5 mln zł (3,07 zł na akcję)! Co ciekawe Zarząd rekomendował sumę 4-krotnie mniejszą (32,7 mln zł), ale Walne Zgromadzenie postanowiło sypnąć kasą. Jak możemy dowiedzieć się z oficjalnego komunikatu kwota 86,6 mln zł zostanie wypłacona z zysku jednostkowego za 2013 rok (który wyniósł 94,1 mln zł), natomiast pozostała kwota (50,9 mln zł) będzie pochodzić z zysków zatrzymanych w spółce.

W kontekście powyższej informacji warto przytoczyć też wypowiedzieć prezesa zarządu PKP Cargo:

Wypłata wyższej dywidendy pozostaje bez wpływu na naszą sytuację finansową,
plany inwestycyjne i rozwojowe PKP CARGO. Po wypłacie pozostanie nam nadal kilkaset milionów złotych wolnej gotówki. Ponadto, mamy szerokie możliwości pozyskiwania finansowania zewnętrznego, ponieważ w ograniczonym stopniu korzystamy z dźwigni finansowej. Cieszę się, że dywidenda trafi do ponad 20 tys. pracowników PKP CARGO, współwłaścicieli naszej spółki –mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP CARGO.

Da się robić biznes na kolei w Polsce? Da się!
Wyniki PKP Cargo nie są zaskoczeniem, bo spółka już od wielu lat radzi sobie dobrze na rynku, co przełożyło się także na olbrzymie zainteresowanie inwestorów w czasie październikowej emisji akcji. Inwestorzy indywidualnie mogli nabyć wtedy maksymalnie 244 akcje po 68 złotych – ja niestety myślałem za długo i standardowo przespałem zapisy…

Zabawne, że jeszcze kilka lat temu mówiło się wprost, o możliwym przejęciu spółki przez jednego z jej europejskich konkurentów po czym okazało się, że nikogo na taką operację nie stać. PKP Cargo Logistics to bowiem największy przewoźnik towarowy w Polsce (60% pracy przewozowej) i drugi w UE (7,5% pracy przewozowej) – fajnie prawda?

Dla zainteresowanych mam jeszcze wyniki finansowe spółki z ostatnich lat:

2013 rok

  • przychód: 4,8 mld zł
  • zysk netto: 65,4 mln zł

2012 rok

  • przychód: 4,6 mld zł
  • zysk netto: 340 mln zł

2011 rok

  • przychód: 5,09 mld zł
  • zysk netto: 334,6 mln zł

2010 rok

  • przychód: 4,64 mld zł
  • zysk netto: 58,7 mln zł

 

To tyle na dzisiaj – do PKP Cargo pewnie jeszcze kiedyś wrócimy, żeby przyjrzeć się, jak radzi sobie na zachodnich rynkach.

Written by WozniakM

Kolejowy entuzjasta i miłośnik transportu publicznego. Absolwent logistyki międzynarodowej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>